Kayıtlı kullanıcılar
Kullanıcı
Şifre

Beni hatırla


Karışık fotoğraf

mimar acem camii- küçüksaray şehremini
mimar acem camii- küçüksaray şehremini
Yorumlar: 0
Mustafa Cambaz

topkapı sarayı- bağdat köşkü
topkapı sarayı- bağdat köşkü

            

Önceki Fotoğraf:
topkapı sarayı- bağdat köşkü

 
 Sonraki Fotoğraf:
topkapı sarayı- bağdat köşkü


topkapı sarayı- bağdat köşkü
Açıklama: Bağdat Köşkü'nün kapı, pencere ve dolap kanatları sedef ve bağa kakmalarla bezeli. Bu süslemelerde şâhî benek motifleri kullanılmış.
Bu motiflerden biraz bahsetmek istiyorum. Şâhî benek, kaplan postundaki beneklerden hareketle yapılmış. Gücü temsil eden bu motife Topkapı Sarayı'nda sıkça rastlanır.
Osmanlı’da şâhî benek motifleri öncelikle padişah kaftanlarında, çinilerde ve kürsü, rahle, pencere kanatları gibi ahşap malzemelerde bolca kullanılmış. Bu kullanımlarda benekler burada da olduğu gibi çoğu zaman üç hilâl şeklinde uygulanmış.
Gelelim motiflerin ismine. 40- 50 yıl önce bir Alman araştırmacı bu motifleri “çintemani” olarak adlandırmış. O gün bugündür en ciddi çalışmalarda dahi hep bu isim kullanılmış. Osmanlı kaynaklarında böyle bir isimlendirme yokmuş, kimin umurunda… İsim bir Batılı tarafından konuldu ya, kaynakları araştırmaya ne gerek var… Adam nasıl olsa araştırmıştır (!) Ayrıca ezber bozmaya ne gerek var?
Ne mutlu ki bazen böyle düşünmeyenler de çıkabiliyor. Aziz Doğanay adlı bir araştırmacı, Osmanlı süsleme sanatının bu özel motifini Osmanlı kaynaklarında araştırmış ve gerçek ismini (şâhî benek ve pelengi) bularak, Osmanlı Mimarisinde Tezyinat adlı kitabında anlatmış. Daha fazla bilgi edinmek isteyen bu kitabı edinebilir. (28/ 04/ 2009)
Kelimeler:  
Tarih: 12.02.2010 01:07
Görüntülenme: 1151
İndirilme: 0
Oylama: 0.00 (0 Oy(lar))
Dosya boyutu: 120.5 KB
Ekleyen: Mustafa Cambaz

EXIF Info
Yapım: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D200
Pozlama Süresi: 1/30
Buşluk Verisi: F/4
ISO hızı: 400
Oluşturma Tarihi: 28.04.2009 13:02:03
Merkez Uzunluğu: 85mm

Powered by DNAsoft